Camilla Hersom - folketingskandidat i Odense Øst

Mit grundsynspunkt er, at alle mennesker har ret til at være herrer i deres eget liv og jeg tror på, at samfund kan indrettes, så det bliver muligt. Det kræver en stærk og moderne velfærdsstat og at vi er opmærksomme på den retning udviklingen tager. Jeg er optaget af forebyggelse både når det gælder vores fysiske og mentale trivsel. Vi har behov for en diskussion om, hvordan vi indretter vores samfund, så vi alle kan trives i det. Det er helt nødvendigt at vi får standset den dramatiske stigning i antallet af unge, der mistrives og er psykisk sårbare.

Jeg har arbejdet i non-profit organisationer og med politik det meste af mit liv. Jeg var formand for Forbrugerrådet 2006-2011 og medlem af Folketinget 2011-2015 for Fyens Storkreds. I dag er jeg formand for Danske Patienter, paraplyorganisationen for patient- og pårørende organisationer. Jeg er tillige bestyrelsesleder hos KVINFO, videnscenter for ligestilling og mangfoldighed.
Privat er jeg gift med Carsten og mor til tre skønne døtre på 8, 13 og 15 år. Vi bor skiftevis på grænsen til København og ved Båring Vig på Nordvestfyn. Vores katte Boma & Bellis flytter med.

Bæredygtighed
En grøn og bæredygtig udvikling er en politisk top-prioritet. Vi må hele tiden finde på bedre løsninger, hvis vi skal efterlade en bedre og renere verden til vores børn og børnebørn. Vi ser de første alvorlige tegn på klimaændringer, og det vil kun blive værre, hvis vi ikke gør noget drastisk nu. Jeg tror på ny teknologi, energibesparelse, genanvendelse og deleøkonomi som løsninger i en verden, hvor vi skal gentænke vores forbrug og vaner og passe meget bedre på vores ressourcer. Det kræver politiske beslutninger om klimamål, infrastruktur og transport. Og det kræver at vi tænker bæredygtighed helt ind i de enkelte hjem i form af energibesparelse, affaldssortering, genbrug og meget mere. Det starter med os selv.

Sundhed og trivsel
Der er sammenhæng mellem det ydre og det indre – det store og det små. Ligesom vi skal passe på vores klode, skal vi også passe på os selv. Trivsel hænger tæt sammen med sundhed, og når så mange mennesker mistrives psykisk, så er det ikke kun den enkelte, der skal behandles – så er det et samfundsproblem. Vi må udvikle en moderne levevis, som ikke fører til stress, angst og depression og vi må sætte alt ind på hurtig hjælp til børn og unge. I Region Syd har 36 % af de unge kvinder og 16 % af de unge mænd dårlig trivsel, og udviklingen går desværre den forkerte vej.  Vi må sætte bredt ind, så unge flere unge genvinder håbet. Psykisk sygdom kan forebygges og overkommes.

Frivillighed og foreningsliv
I Danmark har vi verdensrekord i tillid til hinanden. Det er en afgørende og meget vigtig byggesten for vores velfærdsstat, og det hænger tæt sammen med den stærke tradition for frivillige foreninger. Der er saft og kraft at hente i det engagement som mennesker er villig til at give. Det kan vi bruge til at skabe en bedre fremtid, hvor alle mennesker oplever sig som del af et meningsfuldt fællesskab.  Frivillighed og foreningsliv kan bruges som løftestang til at modvirke ensomhed, række hånden ud til socialt udsatte og til at lykkes bedre med integration af nye borgere. Det kan give ny energi i de områder, der liger langt fra de store byer. Vi er foreningernes land og med de teknologiske muligheder kan vi revitalisere den måde vi mødes på. Det kræver fuld mobildækning, hurtigt internet og tilstrækkelig infrastruktur, så unge, ældre og andre uden bil kan bevæge sig frit.

Følg med på facebook.