Coronaen udstiller ghettopakkens meningsløshed!

Coronaens ødelæggende kraft er ikke til at komme udenom. Mange har mistet livet. Endnu flere deres arbejde og levebrød. Epidemien har vendt op og ned på vores liv.

Vi kæmper med at finde meningen i det hele, men har samtidig fundet et nyt stærkt, fælles mod. Vi har set, at vi sammen kan tage hånd om de store udfordringer. Vi har vist, at når en uforudset epidemi lægger vores samfund ned, så kan vi bekæmpe den. Og tage kontrollen tilbage.

Men epidemien udstiller desværre også meningsløsheden. Ikke mindst for dem, der bor i vores udsatte boligområder. Corona kan nemlig betyde, at de inden længe må flytte fra hus og hjem. At deres nabolag bliver stemplet som en ghetto, og at gode boliger bliver revet ned.

Det er ikke coronaens skyld, når Danmark fyldes af nye ghettoer, fordi ledigheden stiger ovenpå nedlukningen. Ghettoer, hvor lighed for loven er ophævet, og parallelsamfund trives. Det er os mennesker, der beslutter, at det skal være sådan. Corona viser os bare, hvor absurd det er, at en virus kan føre til, at folk mister deres arbejde, og nu ovenikøbet skal have deres hjem jævnet med jorden.

Meningsløst. Så kort kan det siges. Og derfor foreslår Radikale Venstre nu, at vi hurtigst muligt suspenderer ghettolisten.

Problemet er den ghettopakke, som VLAK-regeringen med støtte fra DF, S og SF vedtog i 2018. Radikale Venstre stemte imod. Ghettopakken skulle tage hånd om de problemer, der hersker i landets udsatte boligområder. Hvor arbejdsløshed alt for ofte spænder ben for, at mennesker kan leve meningsfulde liv. Men i stedet for at adressere disse meget virkelige problemer, endte ghettopakken som grel symbolpolitik, der med hård retorik, rigide og udanske virke­mid­ler, skader mere, end den gavner.

Ghettopakken oplister en række rigide kriterier for, hvornår et område er en ghetto. Et af de kriterier er ledighed. Og fordi coronaen nu tager jobbet fra alt for mange danskere, er der langt flere boligområder, der ryger på ghetto-listen. En analyse fra BL - Danmarks Almene Boliger - viser, at syv nye områder risikerer at ende som ”hårde ghettoer” i 2021. Konsekvensen? Beboere skal forlade deres hjem, fællesskab, og gode lejligheder kan nedrives. Det giver ingen mening. Og det giver slet ingen mening, at der med aftalen om almene boliger bliver brugt milliarder på at renovere boliger, som så kan ende på en nedrivningsliste.

Tag Korsløkkeparken Øst i Odense. Der er siden 2012 brugt over en milliard på at renovere området. En klog investering, der skulle løfte området væk fra ghettolisten og ind i fremtiden. Kombinationen af en virus og en symbolpolitisk ghettopakke gør, at Korsløkkeparken Øst nu risikerer at skulle rive nyrenoverede boliger ned. Investeringen vil være forgæves, og mange mennesker skal finde et nyt hjem.

Ghettopakken burde i bund og grund aldrig være vedtaget. Den har fra starten været symbolpolitik, der mere havde til formål at sende små signaler end at løse store, virkelige problemer. Lige nu står vi i en helt ekstraordinær situation. Langt flere boligområder ryger på ghettolisten, og ghettopakkens meningsløshed sættes i anden potens. Derfor er det sund fornuft at suspendere ghettolisten. Om ikke andet, så bare indtil sundhedskrisen og ledighedskrisen er på tilbagetog.

Vi har med den ene hånd allerede hjulpet de ledige på flere punkter under krisen. Men hvad kan de bruge det til, hvis vi med den anden hånd tager deres hjem og deres fællesskab fra dem?

Vi kæmper allerede kampen på Christiansborg. Men ghettopakkens konsekvenser rammer først og fremmest lokalt. Og derfor skal kampen også kæmpes her.

Vi har fremsat forslag i landets tre største byer, der alle behandles i dag, onsdag. Vi foreslår at pålægge de ansvarlige borgmestre og rådmænd i landets største byer at samle alle de kommuner, der risikerer at få udsatte områder på den hårde ghettoliste, i en fælles appel til regeringen om at suspendere ghettolisten året ud.

Vi håber selvfølgelig stadig, at regeringen i lyset af situationen på eget initiativ indser meningsløsheden i ghettopakken. Men hvis ikke det sker, så må opråbet komme fra kommunerne. Det er trods alt dem, der i sidste ende skal tvinge pensionister og kontanthjælpsmodtagere fra deres hjem.

Det er blevet sagt, at corona er som en fremkaldervæske for vores samfund. Og det er der bestemt noget om. I nogle lande har den kastet klart lys på dybe uligheder og dårligt lederskab. I Danmark har den afsløret et stærkt fællesskab, en sund økonomi og et handlekraftigt folkestyre. Det kan vi være stolte over.

Men den udstiller også sider af vores samfund, vi kan være mindre stolte over. Symbolpolitikkens meningsløshed har sjældent trådt tydeligere frem.

Den gode nyhed er, at det ikke behøver være sådan. Det er ikke corona, der sender danskere på gaden. Det er vores lovgivning. Og den bestemmer vi heldigvis selv over.