Dygtig rådkvinde i stormvejr

Der må først og fremmest ikke være nogen tvivl om, at vores opbakning til vores rådkvinde Susanne Ursula Crawley Larsen er uændret trods Fyens Stiftstidendes artikel d. 1 december.

Hvis der er nogen, som igen og igen har insisteret på at prioritere børne- og ungeområdet er det rådkvinden, der siden hun trådte ind i politik har kæmpet for netop dette område. Hun har blandt andet sikret en god lokalaftale med lærerne, sat en dannelsesdagsorden og sat børn og unge på vækstdagsordenen med “børnene i robotbyen”. Hun har gennem flere budgetforlig og skatteaftalen sikret flere penge til børn og unge. Det er vi stolte af.

Til selve forløbet om besparelserne vil vi også gerne knytte et par kommentarer:

Man bør først og fremmest huske på, at der i børne- og ungeudvalget sidder seks partier, og alle byrådsmedlemmer blev allerede gjort opmærksom på problemet med de sammenhængende borgerforløb i juni. I juni gjorde også Hovedudvalget hele Økonomiudvalget opmærksom på det. Hele byrådet havde det i sine hænder under 1. behandlingen af budgettet i september. Et budget, som alle byrådets partier er med i.

Hertil vil vi blot henlede opmærksomheden på 1. behandlingen af budgettet, som ligger tilgængelig. Her er det muligt selv at gå ind og se, hvem der egentligt har været interesseret i at prioritere børnene, og hvem der ikke ville.

Forvaltningen har efterfølgende fremlagt et forslag til et sparekatalog med forslag til besparelser. Som Susanne Crawley også har gjort meget klart flere gange, må man fra politisk hånd ikke diktere, hvordan dette katalog skal se ud. Det er forvaltningen, som først skal komme med et udspil, som herefter er til diskussion i udvalget.

Men forvaltningen havde knap lagt deres sparekatalog frem, og inden høringsperioden var overstået løb politikere fra flere partier hurtigt i hver sin retning da der kom stormvejr - det så ikke kønt ud. Så den forventede normale praksis, at politikerne først træder til når høringen af embedsfolkenes katalog er overstået og, blev således ikke overholdt fordi modet svigtede.

Det efterlod rådkvinden Susanne Crawley tilbage, som den der skulle samle trådene op.

Man kunne ønske sig at flere i byrådet havde samme mod som rådkvinden, til at vente til d et blev politikernes tur efter embedsfolkene og borgerne.

Vi er efter høringsperioden blevet enige i S, R og SF om at flytte besparelserne fra det børnenære til administration. Det er stadig ærgerlige besparelser, men det er noget et samlet byråd samt et børne- og ungeudvalg bestående af seks partier har været bekendt med længe.