En hyldest til ungdommen (del 2)

Kampagnen gik ud på at finde alt det, man gerne måtte, og som på trods af Corona, ville kunne skabe fællesskab, kulturoplevelser og læring.

Det var ikke til at stå for og selvfølgelig støttede jeg det og føjede ”ansvarlighed” til rækken af egenskaber hos mine unge samarbejdspartnere.

I Odense kom Corona også i vejen for vores unge. De blev generationen, som ikke fik en almindelig sidste skoledag, ikke fik en almindelig studenterfest, og de fik ikke den sommer, man aldrig glemmer.

De fik den mærkeligste og mest ensomme studiestart, uden rustur og et socialt fællesskab med vennerne.

Nogle har siddet i en overfyldt lejlighed, hvor man kan forestille sig, hvor svært det har været at gå i skole med Zoom og Google Meet, samtidig med at ens bydel og forældre blev udskammet af både lokale og nationale politikere, mens andre igen har levet inden for hjemmets mure med forældre med psykisk sygdom, misbrug eller bare i fattigdom og har manglet det frirum, skolen eller uddannelsen er.

Kære Unge, det har været hårdt, men I har reddet landet og mange menneskers liv. Vi radikale kan godt lide at sige, at vi er progressive og frie, men jeg har lært lidt om, hvad traditioner og ritualer betyder.

Det er ikke ligegyldigt, om man må kaste med karameller på sidste skoledag og mødes med alle de andre i Eventyrhaven. Det er ikke ligegyldigt om ens bedsteforældre eller søskende er med til ens dimission, eller når man aflægger lægeløfte, eller modtager sit svendebrev.

Det er heller ikke ligegyldigt om ens venner der, når man fylder 18. I det hele taget er det ikke ligegyldigt med de markeringer, vi gennem generationer har været gjort til vores traditioner.

(Fortsætter i næste artikel)