Et budget man kan være stolt af | Odense Radikale Venstre

Et budget man kan være stolt af

Som mange nok allerede vil vide, indgik vi radikale i et budgetforlig sammen med Socialdemokraterne, Enhedslisten og SF i den forgangne uge.

Det er et budget, vi kun kan være glade og stolte af, for det er et budget i børnenes og fremtidens navn.

I denne byrådsperiode har vi haft fokus rettet mod netop børnene og fremtiden. For os handler politik og budgetforhandlinger om altid at svede og græde og bløde for den næste generation, at give noget videre, der er endnu bedre end det vi kommer fra. Og nogle gange kan vi så glæde os over, at det lykkes!

I dette budget er ¾ af driftsmidlerne gået til børnene. Til de mindste børn, til Folkeskolen og til udsatte og sårbare børn. Det betyder at vores fokus på dannelse, sprog og rettidig indsats kan fortsætte og forstærkes. Det betyder flere voksne blandt børnene. For hos os må det gerne koste noget, for det gør det. Kvalitet i undervisningen koster, inklusion koster, tryghed og omsorg koster og rettidig indsats koster.

Af de engangsmidler der til rådighed, er en stor del gået til chromebooks til elever på mellemtrinnet og til vores satsning ”børnene i robotbyen”. Der er afsat penge til sikre skoleveje og cykelstier og et mindre beløb, så vi kan fortsætte renoveringen af vore folkeskoler og børnehuse.

Og så har vi fået nedsat et § 17.4 udvalg, der skal skrive en helt ny bæredygtighedspolitik Med FN’s Verdensmål som skabelon. Vores tanker om generationsfællesskaber er også blevet tilgodeset.

Som I også vil vide lavede vi før sommerferien en senior-workshop, der mundede ud i en seniorpolitik, hvor vi bl.a. beskrev ønsket om senior bofællesskaber. Det er også kommet med

Alt i alt et budget med væsentlige radikale aftryk, som vi kan være stolte af. Og også et budget som ville have været et andet, hvis ikke vi havde været med. Det gør en forskel, at vi er i byrådet.

Tak til alle, der har hjulpet til undervejs.

Læs budgettalen her

Se budgettalen fra 1. behandlingen i byrådssalen