Kandidatpræsentation: Rasmus Helveg Petersen | Odense Radikale Venstre

Kandidatpræsentation: Rasmus Helveg Petersen

Vi skal have en radikal folketingsmand på Fyn

Danmark og verden er i hurtigere forandring end nogensinde før. Det er en udvikling der skaber både muligheder og bekymringer. Mange spørger sig selv: ”Vil jeg miste mit job?” ”Bliver der råd til velfærd til mig, når jeg bliver ældre?”

Vi skal tage bekymringerne og utrygheden dybt alvorligt. Jeg vil arbejde for at skabe løsninger, som giver alle en plads i vores fællesskab, og som ruster Danmark til fremtiden.

På Fyn har vi det hele. Et stærkt vidensniveau og en moderne økonomi – på universitetet, hospitalet, i de teknologiske virksomheder. Men vi har også affolkning af landområder og sociale udfordringer. Ensomhed. Hjemløshed. Parallelsamfund.

Vi skal skabe de rammer og vilkår, der skal til for, at skolen kan rumme og hjælpe alle børn i Danmark. De unge skal uddanne sig og blive del af et arbejdsmarked – med plads til alle – hvor vi er på forkant med de forandringer, der sker i verden omkring os, og hvor vi sætter standarden for velfærd, klima og sammenhængskraft.

Jeg vil organisere en stribe debatter om de store spørgsmål så vi sammen kan blive klogere, og så vil jeg udvikle politik, der kan præge debatten, både på Fyn og på landsplan.

Jeg vil kaste mig ind i en kampagne der igen skaffer os et folketingsmandat til Fyn.

Rasmus Helveg Petersen, 49 år, journalist, direktør i Dansk Institut for Partier og Demokrati.

Tidligere medlem af Folketinget. Tidligere udviklingsminister. Tidligere klima- og energiminister.

Søn af Niels Helveg Petersen, barnebarn af Lilly og Kristen Helveg Petersen.

Gift med Helle Bruun. Sammen har vi sønner på 18 og 16 år.