Klimaneutral i 2025

Odense skal være klimaneutral i 2025.

Det kan synes som en meget kort tid at komme i mål, men sandheden er, at det bestemmer vi langt henad vejen selv om vi vil:

Odense udleder ialt 765.000 ton CO2 om året, og de to store kilder er vores energiforbrug og transport. Det er os selv som privatpersoner, der står for langt det meste! nemlig i vores private husholdninger og med vores biler.

Energiforbruget i vore hjem og vores brug af biler udgør mere end 60% af de mange ton. Og ja landbruget, kommunen, erhvervslivet, lastbiler og busser udleder også, og alt det kommer vi til at se på. Og store fælles beslutninger, som at udfase kul, plante skove eller reducere antallet af biler i bymidten vil virkelig rykke.

Men her og nu betyder det, at vi som enkeltpersoner ikke er hjælpeløse og overladt til andres beslutninger. Tværtimod har vi alle muligheder for selv at tage ansvar og gå i gang med opgaven. Vi bestemmer jo selv, om vi helst vil cykle, købe ind lokalt og forbruge nøjsomt eller tage en sweater på i stedet for at skrue op for varmen eller brændeovnen.

Jeg tror på det!