Klimaudspil i Odense

Som vi har fået præsenteret tallene, så når vi de 70 procent uden at genere eller begrænse odenseanerne. Derfor synes jeg, vi i Odense skal være endnu mere ambitiøse, end borgmesteren lægger op til, og allerede i 2025 være CO2-neutrale - ligesom i København.

Jeg havde forvenet, at Odenses udledning, så værre ud, fordi vi stadig har et kulfyret værk, men tallene betyder ikke, at vi ikke skal gøre os umage. Og selv om vi ligger lavere end landsgennemsnittet, så er vores absolutte tal stadig stort, fordi  vi er en storby. Vi fylder i det absolutte regnskab.

Vi kan se, at privatbilismen er så stor en synder, at det helt klar er noget, der skal gøres noget ved. Og der er jeg parat til at gå langt. Det kan for eksempel være bilfri bymidte og standsningsforbud foran alle skoler, så vi får flere børn på cyklerme. Jeg ved godt. at det kan være svært at undvære en bil, hvis man bor i en landsby, men det handler også om hyppig offentlig transport.