Ny skole skal være byens bedste!

”Flagskib, forsamlingshus og fremtidens talent” - det er overskriften for den nye skole i Vollsmose, fordi hvad er mere oplagt end at lægge byens bedste skole lige præcis dér, hvor flere børn end i resten af Odense har det svært? Og hvor vi har en bydel, vi gerne vil forandre til et sted, hvor man får flere muligheder? Det er det, jeg ønsker med mit forslag om at sammenlægge de nuværende to skoler i Vollsmose til ét nyt flagskib.

Det gør jeg, fordi det er nødvendigt. Prognoserne viser faldende elevtal, og gør vi ingenting, vil de to nuværende skoler kontinuerligt skulle nedlægge klasser og afskedige personale. Det vil påvirke fagligheden, og det ønsker jeg ikke.

Jeg ønsker lige præcis det modsatte, nemlig en skole, der kan to ret forskellige ting. Den skal både kunne skabe mønsterbrud og udvikle talent. På én og samme gang være den helt rigtige skole for de børn, der bor i Vollsmose nu, og samtidig være en fantastisk skole for dem, der om nogle år flytter til. Skolen skal med andre ord være et flagskib for Vollsmose nu og i fremtiden.

Hvordan gør man så det? Det er nok nemt for os alle at beskrive kernen af en god skole. Børn skal gå glade i skole, fordi der er rart at være, og komme hjem med flere muligheder, end da de gik af sted om morgenen, fordi de er blevet dygtigere. Det er den garanti, vi skal give forældrene. Det forpligter os til at gøre noget nyt og anderledes – ellers lykkes vi ikke. Det kræver større ambitioner og målsætninger, end vi hidtil har haft og ikke mindst politisk mod til at gå nye veje.

Det ene handler om et endnu mere intensivt fokus på sprog og læsning. Om tre år vil jeg se børnene i 2. klasse på Vollsmoseskolen være blandt de bedste læsere i Odense - som et direkte resultat af flere timer med to lærere, flere pædagoger på årgangene, læsevejledere og et øget fokus på, hvordan trivsel og læring går hånd i hånd. Ikke flere forklaringer på, hvorfor det ikke er lykkedes – med forandringen i bydelen følger øgede forventninger og krav om samarbejde til børn, familier og skolen.

Dernæst er det min ambition, at skolen bliver en vellykket model for, hvordan man binder et mangfoldigt lokalsamfund sammen. Skolen skal være noget ud over det sædvanlige og bruges ud over det sædvanlige. Forude venter et tiår med byggerod og usikkerhed for familierne i bydelen. Der bliver brug for et helle. Jeg ser for mig, at skolen er mødested for fællesspisninger og forældrecafeer. Det er her, man spiller spil, læser bøger og ser film sammen. Det er her foreninger opstår og vokser. Skolen bliver en nyfortolkning af et forsamlingshus, hvor ansvaret for bydelen vokser og forståelsen af det samfund, man er en del af, bliver til.

Den tredje ting handler om talent – at turde dyrke det, man er virkelig dygtig til. I et byperspektiv er Odense verdens bedste robotby - og skolen i Vollsmose skal være verdens bedste til robotter i et stærkt samarbejde mellem Syddansk Universitet, robotvirksomhederne og skolen. Evnen til innovation og iværksætteri skal derfor også have en ekstra opmærksomhed. Robotterne skal - sammen med alle de gode egenskaber, som arbejdet med dem giver børnene - markere skolens status som flagskib for vores by.

En ny skole kræver markante investeringer økonomisk, men også i form af opmærksomhed. Det flugter ret godt med høringssvarene, der fremhæver netop behovet for investeringer og det vigtige i at få skabt den helt rigtige kultur i den nye skole. Egentlig er det ret enkelt: Vi har ikke råd til at lade være.

ANNONCE