Nytårstale 2021 - En grøn, rig og retfærdig by

Denne tale er båret af håbet om en grøn, rig og retfærdig by, hvor vi lægger Corona bag os og vender os mod fremtiden.

Vi har kæmpet mod en verdensomspændende pandemi. Som by blev vi forenet mod en fælles fjende, som ikke kendte forskel på høj og lav, klasse eller etnicitet. Sammen står vi nu rustet til at gøre Odense til en rig, retfærdig og grøn by. Vi har lært, hvad der er dyrebart, og hvad der er værd at kæmpe for, og vi har lært at gøre det sammen. Vi har forstået, hvad Danmark er skabt af.

Mange af os (gen)opdagede naturen, glæden ved træerne, blomsterne, en ugleunge, årstiderne og stemninger skabt af vejret, duftene og lydene og lyset. Alle fik vi mange flere grunde til beskytte skovene, engene, vandløbene, søerne og fjorden. Vi kan ikke tage for givet at grundvandet er rent, eller at dyre- og plantearter trives.

Jeg tror, at 2021 bliver året, hvor vi for alvor, sætter spørgsmålstegn ved, hvordan vi lever med naturen i en kommune, hvor der drives landbrug, skovbrug og gartnerier. Hvordan hjælper vi dem, der dyrker vores mad til at gøre det til uden brug giftstoffer og i et samspil med naturen? Det må og skal man kunne i en grøn by.

Det gælder i øvrigt hele vores erhvervsliv. Den grønne dagsorden er ikke hæmsko for vækst. Den grønne dagsorden driver vækst, fordi alle de grønne løsninger, Odense har brug for i.f.t. til klima, miljø, støj, affald, emballage, transport, kan alle andre byer jo også bruge - ikke bare i Danmark, men i resten af verden. Vi har alle forudsætninger for, som verdensbedste robotby og med et supersejt iværksættermiljø, at være byen hvor fremtidens løsninger bliver til. Og hvis vi lige kunne få pigerne og kvinderne med (læs et boost af ligestillingen), er vi flyvende, sådan som man bør være det i en rig by.

Kulturen kom under pres, men det gode var, at vi opdagede, at kulturen ikke er overflødig. Det var ikke noget, vi kunne skære væk eller undvære. Inden længe kan vi forhåbentligt igen samles i teatre, koncertsale og på festivalpladser og glædes over, at vi holdt en hånd under kulturlivet. For nogen skal synge vores sange, skrive vores digte og skuespil og male vores billeder, kort sagt holde os fast i vores historie og identitet som folk. Vi har vist alle nogle fester og oplevelser til gode, ikke mindst den unge generation. Sådan skal det være i en rig by.

Undervejs har jeg været bekymret for lige præcis børnene og de unge, når de ikke kunne mødes i deres sædvanlige fællesskaber. De fleste af dem skal nu nok klare det, men som ved alle kriser, er det de mest sårbare, det går mest ud over. Derfor kommer en væsentlig del af mit arbejde i 2021 til at handle om chancelighed. Man skal have de samme chancer i livet, ligegyldigt hvilket postnummer man bliver født i, - de samme chancer for at vælge uddannelse og blive selvforsørgende og stå en krise igennem. Chancer i livet handler i høj grad om netværk og selvværd, og der er tusinde ting at gøre lige fra den dag det lille barn undfanges, og som et lille personligt indspark, er jeg overbevist om, at fritidsjob er vejen frem mod flere muligheder og væk fra fattigdom. Kampen mod ulighed i barnelivet er ikke noget man alene fixer henne i kommunen, -det er hele byens opgave.

Det gælder også for de voksne. For en ting der virkelig gør mig ked af det, er byens høje antal ledige, og at så mange Odenseanere slet ikke regnes for at være en del af arbejdsstyrken. Det er sørgeligt for den enkelte, der over tid mister troen på eget værd, og det er sørgeligt og flovt for byen. Jeg er overbevist om, at det kan være anderledes. Langt de fleste mennesker duer til noget, og særligt hvis de tages i hånden, lyttes til og måske gør det sammen med andre. De passer ikke nødvendigvis i kommunens kasser, men så må vi lave nogle nye, for helt ærlig, vi har brug for alle mænd og kvinder. Vi har ikke råd til, at nogen parkeres og holdes udenfor i en rig og retfærdig by

Social ulighed i sundhed så jeg som læge, og det drev mig ind i politik. Ligegyldigt om man måler på dødfødsler, restlevetid, tandsundhed, rygning, overvægt, hjertesygdom, eller kræftoverlevelse, så står det værre til, jo fattigere man er. Og forskellene er markante. Der er et årtis forskel i levetid for de bedst stillede mænd i.f.t. de dårligst stillede.

Året med Corona lærte os, at alle menneskeliv er lige meget værd, og derfor vaccinerer vi i disse dage de gamle og sårbare først. Lad os bruge 2021 til at sætte de sårbare gravide, børn, unge voksne og gamle forrest på alle vores sundheds-dagsordener her i Odense, for sådan gør man i en retfærdig by.

Odense skal være CO2-neutral i 2030, for klimakrisen forsvandt ikke under Corona. Personligt tror jeg, at vi kan nå det i 2025, for langt de største udfordringer ligger i vores eget private forbrug og særligt vores forbrug af bilture og energiforbrug i hjemmene. Jeg drømmer om, at vi sammen viser, at vi kan det, - at hele byen stempler ind og overhaler prognoserne. Vi kan cykle meget mere, vi kan heppe på mere letbane, vi kan forbruge meget mindre mad, tøj og plastik, vi kan dele og bytte og genbruge, og vi kan insistere på at energiproduktionen i Odense omstilles til fuldstændig at være baseret på vedvarende energi. For sådan er det i en grøn by.

Vi står nu ved tærsklen til et nyt år. Vi er alle en hel del klogere, og sammenholdet er stort. Naboskabet, klassefællesskabet og generationsfællesskabet har fået nye betydninger for de fleste af os. Det er lige præcis nu, vi kan træde nogle nye skridt i retning af en rig, retfærdig og grøn by. Skridt som vi ikke tidligere turde formulere eller ganske enkelt ikke tænkte var nødvendige. Odense er en ung by fuld af liv, men også en by med en hel del erfaring og besindighed.

Med ønsket om et skønt Nytår og 2021 håber jeg, at I alle vil være med til at fortætte den stolte fortælling om Odense som en Grøn, Rig og Retfærdig By

Godt Nytår

Susanne Crawley