Odense – en bæredygtig by i vækst | Odense Radikale Venstre

08. april

Odense – en bæredygtig by i vækst

Susanne Ursula Larsen står bag visionært udspil om radikal erhvervspolitik.

Odense skal være den by, man gerne vil placere sin virksomhed i. En virksomhed der drives efter bæredygtige principper, fordi forudsætningerne for dette er til stede.
Et erhvervsliv i vækst gør vores kommune rigere, og giver os alle flere muligheder.

”Odense Radikale Venstre vil arbejde for, at Odense igen bliver en attraktiv kommune at starte virksomhed op i for erhvervslivet”, siger Susanne Ursula Larsen og uddyber yderligere:  ”Vi kan som kommune ikke styre erhvervslivet, men vi kan skabe gode betingelser for at være virksomhed i Odense. Vi kan desuden med vore beslutninger efterspørge varer og løsninger, som kræver udvikling af ny teknologi og tilgodeser allerede eksisterende virksomheder samt stimulere til forskning, samtidig med at vi trækker byen i en mere bæredygtig retning.”

Over en fireårig periode vil Odense Radikale Venstre arbejde aktivt for at styrke Odense Kommunes udvikling og erhvervspolitik.
”Odense skal etablere sig blandt landets 10 mest erhvervsattraktive kommuner med 10.000 nye jobs. Der skal etableres 500 nye virksomheder eller iværksættere. Det er vort mål, at 95 procent af de unge får en ungdomsuddannelse, og at de nyuddannede fra universitetet i højere grad bosætter sig i Odense”, siger den radikale spidskandidat.

Odense Radikale Venstre vil arbejde for en massiv satsning på bæredygtighed. Kommunen skal i sine handlinger gå forrest og være med til at udvikle nye produkter og skabe jobs.
”Vi vil blandt andet gøre kommunens bygninger bæredygtige og etablere solfangere og jordvarme på kommunens bygninger, hvor det giver mening og er rentabelt. Vi skal have ”intelligent” gadebelysning og give mulighed for grøn beplantning af byens tage og vægge”, siger Susanne Ursula Larsen.

Der skal gøres op med byens dårlige image, så erhvervslivet og danskerne får lyst til at slå sig ned i Odense.
”Virksomhederne skal opleve, at borgerne er sunde og veluddannede, og at de kommunale skatter og afgifter er rimelige. Vi vil derfor satse massivt på uddannelse og over en 10-årig periode aftrappe dækningsafgiften i en fortsat dialog med erhvervslivet om at blive mere ”grønne”. Vi vil prioritere kommunens egne byggeprojekter realistisk og huske på, at byens projekter skal ejes af borgerne, ikke af politikerne”, slutter Susanne Ursula Larsen.