Arbejdsmarked 02. februar

Odense har en guldgrube!

Odense har en guldgrube, en skjult skat, noget man ikke har i ret mange andre byer.Vi kalder det bare noget andet, fx en klods om benet, Odenses største udfordring, årsagen til at vi ikke kan levere den velfærd, vi gerne vil.Og ja jeg taler om de af vore medborgere, der ikke har et arbejde.

Jeg er Rådkvinde for børn og unge og blander mig sjældent i debatter om beskæftigelse, men det burde jeg måske. Når jeg lytter til debatten og læser lokale medier, sagsfremstillinger og bevæger mig på sociale medier, bliver jeg trist og lidt vred. Jeg kommer sådan til at tænke på, hvordan det må føles at blive kaldt Odenses største udfordring, en belastning, og "de vil jo ikke". For pokker altså, bag alle tallene og ord som jobparate, førtidspensionister, kvinder med indvandrer-baggrund m.fl. gemmer sig mennesker. Ja mennesker, der ikke har et arbejde, men de er defineret af mange andre ting. Nogle har en familie, nogle har en uddannelse. Nogle er glade, andre er ikke. Når man lukker kasserne op, som vi har puttet dem ned i, er de forskellige på samme måde, som de der har et arbejde. Og jeg tror, at nøglen til og vejen til et arbejde ligger i at finde ind til hvert eneste menneske og sige: "vi har brug for dig, - hvad skal der til for, at du også kan give noget til byen?"

I Odense har vi guld på gaden og inde i husene, men i vores forstokkethed og blinde af vores fordomme er vi ikke ret gode til at samle det op.