23. januar

ORV's historie

Odense Radikale Venstre 1892-1992

Odense Radikale Venstre blev stiftet i 1892. I anledningen af foreningens 100 års dag i 1992 skrev historikeren Henning Nielsen foreningens 100-årige historie i et lille festskrift. Med tilladelse fra Henning Nielsen og www.historie.syd-fyn.dk bringer ORV nedenfor dette festskrift i sin fulde form.

Du kan læse festskriftet her.

Odense Programmet 1905

Odense Programmet fra 1905 var det første partiprogram for Det Radikale Venstre. Det blev vedtaget på partiets første Landsmøde der blev afholdt i Odense (deraf navnet) den 20. og 21. maj 1905.

Programmet fortæller både om baggrunden for stiftelsen af Det radikale Venstre og udstikker de politiske linjer, der har dannet grundlaget for partiet lige siden.
Programmets grundlæggende karakter ses i principperne om neutralitet, ligestilling mellem køn og klasser, fremmelse af økonomisk lighed og ønsket om reformer til gavn for den brede befolkning, men den radikale sjæl kommer måske klarest frem i følgende citat: “Ved Statens Virksomhed for Folkeoplysning og Aandsliv sættes som Maal at give lige Adgang til Kundskab og gøre alle delagtige i vor Kultur”.

De grundlæggende tanker bag Odense Programmet holder den dag. Læs det og bliv klogere på de grundlæggende radikale tanker.