Røgfri boldbaner og røgfrit stadion i Odense!

Det har jeg stillet forslag om.

Voksne er rollemodeller for børn, og fx tiltrækker rygezoners fællesskaber unge, der endnu ikke ryger. Derfor bør rygning ikke foregå på steder, hvor børn naturligt færdes, herunder Odense Stadion og Odense Kommunes boldbaner.

Odense har en ambition om en røgfrie generation i 2025. Regeringen har netop vedtaget en ambitiøs lov om at begrænse børns og unges tilgængelighed til tobak. Jeg mener, at Odense har bør følge efter i arbejdet med at gøre kommende generationer røgfrie. Vi gør allerede en del. Der er indført røgfrie legepladser, røgfrie events på kommunalt område, rygestopkurser m.m. Men vi kan gå et nødvendigt skridt længere ved at gøre vore boldbaner røgfrie.