Salg af Fjernvare Fyn opgivet

Energistyrelsen har i dag meddelt, at forbrugerne muligvis har en forkøbsret til Fjernvarme Fyn. Tidligere var både energistyrelsen og Odense kommunes advokatfirmas vurdering, at det var OK at sælge til Energifyn. Med den ændrede vurdering er der udsigt til en årelang retssag om forbrugerne har forkøbsret. Har forbrugerne en forkøbsret, kan salget til Energi Fyn ikke gennemføres.

Det er meget ærgerligt at, vi politikere ikke har kunne forlade os på vore rådgiveres vurdering. Men vi er nødt til at forholde os til den nye virkelighed. Derfor har aftalepartierne Radikale Venstre, SF og Socialdemokratiet i dag besluttet at opgive salget af Fjernvarme Fyn.

Dermed mangler vi godt 500 mio. kr. til finansiering af en lang række velfærdsinvesteringer. Disse mange penge må vi finde på en anden måde, bl.a. ved at sætte gang i mere vækst i Odense.

Susanne Crawley