Skoleskove skal redde grundvandet! Skrevet sammen med Katrine Halbro, formand Odense Fælleselevråd.

22. marts er international mærkedag for vandet. Både det, vi bader i, det som drypper fra himlen og ikke mindst grundvandet. At tappe rent vand fra hanen er en del af vores kultur, og derfor sætter vi fokus på det i dag.

I februar fik vi den første undersøgelse af grundvandet. Der blev fundet for høje koncentrationer af pesticider, lovlige som ulovlige, og hormonforstyrrende stoffer. Det er helt uacceptabelt. For selvom vandet bliver renset, inden det når ud i vandhanen, så er vores drikkevand under pres.

Alle, både politikere, landmænd, gartnerier og haveejere har et særligt ansvar for at bidrage til løsningen – også selvom de synes, det er irriterende.

Derfor vil vi nu sætte ind med en indsats for at sikre rent grundvand til de næste generationer. Helt konkret vil Odense Kommune sammen med foreningen Plant Et Træ og med opbakning fra Odense Fælleselevråd sætte bøg, eg, rødgran og mange andre træer i jorden på folkeskolernes matrikler, så skoleskove vil gro og vokse op over hele byen.

Første sted bliver ved Højby Skole, men ambitionerne er store og budskabet klart: Har I plads – så lad os plante en skov sammen.

Skove er formidable til at beskytte grundvandet. Når vi placerer dem ved skolerne, tager byens børn et medansvar for grundvandet, men får også oplevelsen af at kunne puste ud blandt trækroner og blive klogere på planter, dyr og insekter.

De næste generationer fortjener rent drikkevand. Derfor står vi nu sammen som rådkvinde og fælleselevråd om at plastre Odense til med skoleskove.