Sommerhilsen fra Susanne

Det ville være usandt, hvis jeg sagde, at jeg ikke er begyndt at tænke på KV17. Selvfølgelig er jeg det. Det strategiske, det politiske, økonomien, - det hele.
Men lige nu bliver det parkeret i sommerferie og dagligdagen som Rådkvinde, der stadig skal passes.

De seneste måneder, har jeg brugt ikke bare på børn og unge, men også robotter. Når man er barn i Odense, bor man måske ikke i den af landets kommune, der bruger flest penge på børnene, men man bor i en helt særlig by. En by, der på én gang er eventyrenes by, hvor H.C. Andersen selvfølgelig må spille en rolle i børnenes uddannelse og dannelse. Men man bor også i en by, der har skrevet sig ind i fremtiden som en førende robotby i Europa. Min opgave er at skrive børnene og de unge med ind i den fremtid, - en fremtid, hvor de er børnene i robotbyen.

Nogle af landets mest innovative virksomheder ligger i vores by. Vi har alle muligheder for, at Odenses børn kan blive særligt dygtige til det som fremtiden kalder på – og det forpligter. Hvis vi vil fastholde vores førerposition, så skal vi uddanne Odenses fremtidige arbejdskraft og give vores børn dét som livet kalder på, og det som fremtidens arbejdsmarked kalder på. De skal kunne begå sig i den verden, de er med til at skabe, og en verden de engang skal passe på.

Det er velkendt, at Odense har en høj ledighed, også selv om der er ledige jobs at få. Jeg tror det er nødvendigt med et langt sejt træk, så vore børn vokser op som modige nysgerrige unge, der bærer på et selvværd og en selvtillid, der gør den i stand til at genopfinde det, de har lært, når jobmarkedet ændrer sig og livet forandrer sig. Så de kan tage de jobs, der er. Det er skønt for dem selv og godt for vores by.

Det betyder ikke at alle kommer til at arbejde med robotter.

Robotbyen er i mine øjne også byen, hvor andre brancher udspringer og vokser. Jeg drømmer om, at de virksomhederne, der fremstiller vigtige dele til en robot, også slår sig ned i Odense. Virksomheder med speciale i montage og logistik vil blomstre og vækste. Reklame- og brandingeksperter kommer til og hjælper branchen med at brande sig selv i hele verden. Flere ordrer betyder travlhed i administrationen, hvor sælgere, personalekonsulenter og regnskabsfolk hilser nye kollegaer velkommen. Der bliver brug for revisions- og advokatvirksomhed, madservice, osv. Flere familier slår sig ned i Odense, fordi her er der mange forskellige job at få. Også udenlandsk kvalificeret arbejdskraft kommer til Odense, og gør Odense til en endnu mere mangfoldig og spændende by. Derfor er det også vigtigt, at Odense har et internationalt udsyn.  Familierne, der slår rod i Odense, de har brug for et dejligt sted at bo, og de bruger byens tilbud; de går ud for at spise, de går i teatret. Robotbyen er med til at allerede eksisterende brancher udvikles og nye kommer til.
Det har været spændende at bevæge sig ind i en ny verden med store robothaller, små børn, der sidder og ”koder” i vores børnehaver, og nogle mennesker der har et anderledes syn på hvad en kommunes (og rådkvindes opgave) er.

Til sidst, før jeg ønsker alle en god sommerferie, vil jeg sige jer hver især tak for det, I har bidraget med i løbet af året. Jeg bliver ofte spurgt, om det ikke er svært at være alene i Byrådet? Sådan føler jeg det ikke, for vi er mange der får tingene til at ske. Radikale Venstre i Odense er et fællesskab, som vi kan være stolte af, - også fordi vi rent faktisk laver forandringer, der betyder noget for byen og de mennesker, der bor i den.

God sommerferie