Støtte til det frivillige arbejde

Et flertal i Folketinget har netop forhandlet årets satspulje på plads. Og vi tager et opgør med den måde, pengene tidligere er delt ud på.

Vi vil prioritere civilsamfundet og gøre støtten mere langsigtet og strategisk.

Hidtil har uddeling af satspuljemidler været kortsigtet og gjort det svært for frivilligorganisationerne at planlægge deres arbejde. Med den nye aftale anerkender vi politisk den værdi, det frivillige arbejde har for mennesker.

Dét har været vigtigt for mig at få igennem i de politiske forhandlinger, og jeg glæder mig til i løbet af det næste år – sammen med organisationerne – at designe rammerne for det frivillige arbejde.

Ved siden af det mere langsigtede har vi med den politiske aftale her og nu sat penge af til børn i Grønland, til hjemløse i Danmark, exitprogram for prostitution, ungekrisecentre, fritidsaktiviteter til udsatte børn og unge, og til at Livslinien kan holde deres telefonhjælp til selvmordstruede døgnåbent.