Tumultarisk 2020, og et grønt 21

Den politiske verden er omskiftelig, nogen gange så meget at man bliver helt svimmel.

Vi fik i Radikale Venstre et lederskifte ovenpå Morten Østergaards pludselige fald, og oveni hatten en magtkamp i fuld offentlighed, med partiet opdelt i fraktioner der var oppe at skændes. Kort efter Sofie Carsten Nielsen kom til, fik vi meningsmålinger der mere end halverede folketingsgruppen. Det var i oktober.

I december – ja, der fik Sofie opbakning til en ny type parlamentarisk undersøgelse, og den første af slagsen skal undersøge Mette Frederiksens håndtering af sagen om lovhjemmel til at slå landets minkbestand ned.

Og lige før året rinder ud, er Venstres næstformand gået af, og truer med at dukke op i et andet parti end Venstre.

Det eneste man kan være sikker på i politik er, at der kommer nye overraskelser.

Her er det så afgørende at man rent faktisk har en politik, og ikke bare en taktik. Jeg er overbevist om at grunden til at vi så hurtigt er kommet videre med det politiske arbejde efter sammenbruddet i oktober, er at vi har så fast en politisk kerne.

I de kommende måneder, op til kommunalvalget i november, skal vi bevise vores værd på den politiske scene. Jeg er selv involveret i de kommende infrastrukturforhandlinger, hvor jeg håber at understøtte Susannes valgkamp med både fokus på cyklisme og på letbanens fase 2.

Vi vil i det hele taget bruge vores vægt i folketinget til at forfølge den grønne dagsorden, på transport, på landbrug og på energifronterne, og uden skelen til taktik. Mette Frederiksen har været meget tydelig om at hun er mere rød end grøn, og regeringens prioriteter har da også været derefter. Til gengæld har vi med held i flere omgange kunnet alliere os med Venstre, og dermed skabe et solidt pres på socialdemokraterne.

I takt med at vi i løbet af det første halvår af det nye år kommer fri af corona-krisen, står vi klar med både politikken og mulighederne.